Kuzey Avrupa’da elektrikli araçlarda Danimarka, İsveç ve Finlandiya zirvede

Uluslararası Temiz Ulaşım Konseyi’nin (ICCT) son araştırmasına göre Danimarka, İsveç ve Finlandiya, 2025’in ilk beş ayında Avrupa’nın elektrikli araç pazarında lider ülkeler oldu. Araştırma, bu üç ülkenin yeni binek araç kayıtlarında elektrikli araç payının Avrupa ortalamasının çok üzerinde seyrettiğini ortaya koyuyor.

Verilere göre Ocak–Mayıs 2025 döneminde Danimarka’da yeni araçların yüzde 66’sı, İsveç’te yüzde 60’ı, Finlandiya’da ise yüzde 56’sı bataryalı elektrikli (BEV) veya şarj edilebilir hibrit (PHEV) modellerden oluştu. Avrupa genelinde bu oran çok daha düşük seviyelerde bulunuyor. Danimarka, 2025’in ilk beş ayında BEV satışlarını bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 55 artırırken, PHEV satışları yüzde 34 geriledi. Toplam pazar ise yalnızca yüzde 6 büyüdü. Ülkede yeni araçların yüzde 63’ü BEV, yüzde 3’ü PHEV oldu.

2019–2021 döneminde elektrikli araç payını her yıl çift haneli oranlarda artıran Danimarka, 2024’te yeni araçların yüzde 50’sinden fazlasını elektrikli modellerin oluşturduğu ilk yıllardan birini yaşadı. Geçen yıl 173 bin 500 araç satıldı; bunların yüzde 60’ı bireysel, yüzde 40’ı kurumsal müşteriler tarafından satın alındı.

En çok satan modeller arasında Tesla Model Y, Škoda Enyaq ve Volkswagen ID.4 ilk sıralarda yer aldı. Satışların yüzde 53’ünü oluşturan ilk 10 BEV modelinin büyük kısmı SUV segmentinde.

Vergi teşviki ve şarj altyapısı
ICCT, Danimarka’nın elektrikli araç alımında doğrudan nakit teşvik yerine vergi muafiyetini tercih eden az sayıda Avrupa ülkesinden biri olduğunu vurguluyor. Bugün BEV’ler yüzde 40 vergi oranıyla tescil ediliyor ancak yaklaşık 22 bin avroluk vergi dilimi muaf tutuluyor. Bu, Avrupa genelinde en avantajlı oranlardan biri olarak öne çıkıyor.

Altyapıda da hızlı bir büyüme dikkat çekiyor. 2025’in ilk çeyreğinde DC hızlı şarj noktalarının sayısı yüzde 104 artış gösterdi. Ayrıca nüfusun üçte ikisinin müstakil konutlarda yaşaması, evde şarj imkanını yaygınlaştırıyor.

İsveç’te 2024 yılında yeni araçların yüzde 35’i BEV, yüzde 23’ü PHEV oldu. 2022’den itibaren BEV satışları PHEV’lerin önüne geçti. Finlandiya ise 2025’in ilk beş ayında yüzde 56’lık elektrikli araç payına ulaştı ve pazarını istikrarlı şekilde büyütmeye devam etti.

Araştırma, bu üç ülkenin başarısının yalnızca ekonomik teşviklerden değil, aynı zamanda gelişmiş şarj altyapısı, model çeşitliliği, kurumsal filoların dönüşümü ve tüketicilerin elektrikli mobiliteye yüksek ilgisinden kaynaklandığını ortaya koyuyor.

Başa dön tuşu