Güney Afrikalı giyim perakendecileri mağaza sayısını artırıyor

Güney Afrika’da önümüzdeki üç yıl için yıllık büyüme tahmini yüzde 1,8’den yüzde 1,6’ya çekildi. Buna rağmen giyim sektörü, büyümesini düşük gelirli bölgelerdeki “kayıt dışı ekonomiye” ve indirimli ürün talebine dayandırıyor.

TFG CEO’su Anthony Thunström, “Büyük şehirler dışındaki bölgelerde devasa bir potansiyel var. Burada nakit dolaşımı resmi GSYİH’ya yansımıyor” açıklamasını yaptı.

Gıda perakendecileri tedbirli

Gıda devleri Pick n Pay ve Spar, önümüzdeki 12 ayda sınırlı sayıda mağaza açmayı öngörüyor. Avior Capital Markets Yöneticisi Atiyyah Vawda, “Piyasa doygunluğu ve zayıf ekonomik büyüme, organik genişlemeyi kısıtlıyor. Büyüme ancak yeni marka satın alımları veya az temsil edilen bölgelerden gelecek” diyerek sektörün dinamiklerini vurguladı.

Seçici büyüme ve online patlama

Perakendeciler, yeni mağazalar için katı kriterler uyguluyor. Mr Price CEO’su Mark Blair, “Kârlılığı garanti etmeyen bir ‘alan yarışına’ girmeyiz” derken, şirketin geçen yıl teklif edilen lokasyonların %70’ini reddettiğini açıkladı. Diğer yandan online satışlar hızla büyüyor: TFG’nin yerel satışlarının yüzde 6’sı online kanaldan gelirken, bu oranın 2-3 yılda yüzde 12’ye çıkması bekleniyor. Bu eğilim, “karanlık mağazalar” (sadece online sipariş için depo) gibi düşük maliyetli modellerin önünü açıyor.

Borsada sektörün performansı

Giyim perakendecileri, JSE Perakende Endeksi’nde en zayıf performans gösteren 5 hisseden 3’ünü oluştururken, kalan iki sırayı inşaat malzemesi şirketleri aldı. Uzmanlar, tüketicilerin bütçe dostu ürünlere yönelmesinin ve online alışverişin artmasının, geleneksel mağaza büyümesini daha da kısıtlayabileceğine dikkat çekiyor.

Ekonomik daralmaya rağmen giyim sektörünün agresif genişlemesi, düşük gelir gruplarına hitap eden “indirim modelinin” gücünü gösteriyor. Ancak sektör, kârlılığı korumak için hem fiziksel ağını stratejik kuruyor hem de online yatırımları hızlandırıyor.

Başa dön tuşu